Det är ingen hemlighet att Internet utvecklas i en väldigt hög exponentiell takt. Många myter om SEO och framtiden för marknadsföring på nätet har nästan misskrediterat SEO. Tack vare den utbredda populariteten och användning av ny hårdvara, mjukvara och support, kan sökmotorer bli mer effektiva i att ge de mest trovärdiga resultaten för webbläsare än vad de någonsin tidigare har kunnat göra. Med all sannolikhet kommer sökalgoritmer fortsätta att bli allt mer avancerade när det gäller mätning av stora mängder relevanta uppgifter från tillförlitliga källor. Sanningen är att SEO och sökordsoptimering inte är vad det var i början av 2000-talet. Men å andra sidan är inte Internet var det var i början av 2000-talet heller.
Sökordsoptimering har förändrats dramatiskt sedan Google lanserades år 1998
Vid 2000 talet var datorer framväxande och började bli allt mer vanliga elektroniska artiklar i medelklasshemmen, och de flesta hade någon gång varit på webben med hjälp av en uppringd anslutning. Den begränsade kapaciteten i hela systemet resulterade i en grundläggande oförmåga för sökmotorer att samla in data mer meningsfulla än sökordsfraser och länkar (på den tiden känd som hänvisningar). SEO-experter kunde gömma tusentals datorgenererade sökfraser i HTML-koden nästan lika lätt som de kunde gömma inlänkar från oberoende webbplatser. Detta har dock ändrats markant nu år 2013 då vi har tillgång till:
- Ökad tillgång till hög hastighets Internet har gjort det realistiskt för människor att dela bilder, videor, och gjort användning av sociala medier som Facebook möjligt.
- Hårdvara som används för att få tillgång till Internet (t.ex. stationära och bärbara datorer, smartphones och surfplattor) har blivit mer avancerade och betydligt mer prisvärda.
- Nyare design på mjukvarna har gjort det lättare och billigare för företag att skapa anpassade webbplatser och mobilappar som är användarvänliga.
Följaktligen kan de stora sökmotorerna komma åt data om användarnas beteende och användaren för att ge en bättre service till de som utnyttjar sökmotorn.
Framtiden för framgångsrik SEO
Sökordsoptimering ser inte ut som det gjorde när Internet blev populärt. Tack vare mer avancerade programmeringsspråk som HTML5 och plattformar som WordPress, är det mer än realistiskt för företagare med liten eller ingen formell teknisk utbildning att framgångsrikt lägga till innehåll till deras webbplatser självständigt. Även företag och privatpersoner är välkomna att utnyttja de olika sociala medierna för att marknadsföra sina varumärken. Större sökmotorer kommer inte eliminera SEO.
Sökordsoptimeringen utvecklas utifrån feedback och trender
Så länge folk vill leta efter information på nätet, kommer sökmotorer och SEO att fortsätta att utvecklas. Dock kommer SEO sannolikt fortsätta att utvecklas utifrån anmärkningsvärda trender, inklusive den utbredda populariteten av sociala medier och förmåga att få feedback från användare i form av till exempel opinionsbildningar förutom att spåra användarnas beteende.